20 دسامبر 2023- بر اساس مطالعه انجام شده در دانشگاه گوتنبرگ، یک رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به رژیم غذایی سنتی مزایایی دارد: میانگین سطح قند خون آنها را کاهش می دهد و درصد زمان هایی که قند خون در محدوده ی طبیعی در طول یک دوره 24 ساعته قرار دارد را افزایش می دهد، بدون هیچ گونه تاثیر منفی بر سلامتی.

این مطالعه که درThe Lancet Regional Health-Europe منتشر شده است، بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. شرکت کنندگان برای دوره های مختلف به طور تصادفی به روش متقاطع، در گروه رژیم غذایی سنتی با 50 درصد انرژی از کربوهیدرات ها، یا در گروه رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات با 30 درصد انرژی از کربوهیدرات ها، قرار گرفتند.

این یک کاهش متوسط در کربوهیدرات ها است، با نظارت 24 ساعته همه شرکت کنندگان از طریق نظارت مداوم بر قند خون(CGM). سطح قند خون حداقل هر 15 دقیقه در طول 16 هفته مطالعه ثبت شد و توسط متخصص تغذیه و پرستار دیابت پیگیری شد.

محققان تاکید کردند که به دلایل ایمنی، تغییرات عمده در مصرف کربوهیدرات ها در دیابت نوع 1 ، باید همیشه با مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه ی آشنا با دیابت انجام شود. افراد نباید سر خود این تغییرات را در رژیم غذایی خود ایجاد کنند، به خصوص برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1. مطالعه حاضر فقط به بزرگسالان مربوط می شود.

فواید یک رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات

تعداد 50 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 با میانگین هموگلوبین گلیکوزیله ی بالا و درمان تزریقی با انسولین یا پمپ انسولین در این مطالعه شرکت کردند. نیمی زن و نیمی مرد بودند، میانگین سنی این افراد 48 سال بود.

هر دو رژیم غذایی آزمایش شده از نظر کیفیت چربی و کربوهیدرات سالم بودند. آنها شامل سبزیجات، منابع کربوهیدرات غنی از فیبر، چربی‌های غیراشباع، آجیل، دانه‌ها و حبوبات بودند و توسط یک متخصص تغذیه شخصی‌سازی شدند.

مشخص شد که شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات داشتند، زمان بیشتری را در محدوده‌ای که به عنوان محدوده هدف شناخته می‌شود، سپری می‌کنند- محدوده‌ای که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید از نظر سطح قند خون در آن قرار بگیرند. زمان در محدوده ی هدف به طور متوسط 68 دقیقه در روز در مقایسه با رژیم سنتی افزایش یافت، در حالی که درصد زمان هایی با مقادیر بالاتر از مقدار هدف، 85 دقیقه در روز کاهش یافت که در مجموع تغییرات مهمی از نظر بالینی محسوب می شوند.

سوفیا استرن ایزاکسسون، نویسنده ی اول این مطالعه و دانشجوی دکترا در آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ و متخصص تغذیه در گروه بیمارستانیNU ، گفت: این مطالعه نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات سطح قند خون را کاهش می‌دهد و بیماران بیشتری می‌توانند قند خون خود را در محدوده هدف نگه دارند، که برای کاهش خطر آسیب به اندام های بدن در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مفید است.

یک رژیم غذایی بدون عوارض

محققان هیچ شواهدی از عوارض جانبی در گروه رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات مشاهده نکردند. سطح کلسترول و فشار خون برای هر دو رژیم مشابه بود و شرکت کنندگان نیز از رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات رضایت بیشتری داشتند. نگرانی هایی در مورد نوعی از اسیدها به نام کتون‌ها که می‌تواند با کاهش کربوهیدرات‌ها در خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش یابد، وجود دارد، اما کتون ها نیز با این رژیم غذایی در سطوح معقول نگه داشته شدند.

رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات می تواند گزینه درمانی مناسبی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 با سطح قند خون بالا باشد. با این حال، مهم است که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 از یک رژیم غذایی سالم با تمرکز ویژه بر کیفیت چربی و کربوهیدرات و میزان کربوهیدرات ها پیروی کنند. سوفیا استرن ایزاکسسون گفت: «میزان کربوهیدرات موجود در این رژیم غذایی خیلی کم نیست، بنابراین می‌توان آن را ایمن در نظر گرفت. بنابراین ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید این رژیم غذایی را به بیماران پیشنهاد کرده و بر پیروی از آن و کنترل قند خون بیماران نظارت کنند».

مسئول این مطالعه پرفسور مارکوس لیند، استاد دیابت شناسی در دانشگاه گوتنبرگ و پزشک ارشد در واحدهای تحقیقاتی دیابت در بیمارستان دانشگاهSahlgrenska  و گروه بیمارستانی NU، گفت: همه بیماران باید رژیم غذایی مناسب خود را با مشورت با متخصصان مراقبت های بهداشتی خود دریافت کنند، اما مطالعات به اندازه ی کافی بزرگ که درمان های تجربی مختلف از این نوع را بر روی شرکت کنندگان به طور تصادفی آزمایش کرده باشند، وجود ندارند. بنابراین مهم است که بتوانیم داده هایی را ارائه دهیم که نشان دهد یک رژیم غذایی نسبتاً کم کربوهیدرات برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 موثر و بی خطر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-moderate-low-carbohydrate-diet-beneficial-adults.html